Träningsredskap

Att hitta träningsredskap på nätet har blivit allt enklare. Enklare på så sätt att man kan sitta hemma i lugn och ro och planera sina inköp. Det är skönt att kunna sitta hemma och skissa på hur man vill att sitt hemmagym ska se ut och sedan gå ut på nätet och kolla upp vilka träningsredskap som finns tillgängligt.

Hantelpress liggande på golvetOm det är så att du inte har den tid det kräver att gå på gym, utan du funderar på att bygga ett eget litet gym hemma, då kan vi tipsa dig om gymkompaniet.se som har bra gymprodukter på nätet, bland annat prylar för ett hemmagym. Du hittar skivstänger och vikter, hopprep och sportmattor. Allt du kan tänka dig för att du ska kunna bygga upp ditt gym. Fördelen är också att du inte behöver köpa in allt på en gång, utan köpa på dig allt eftersom och på så sätt bygga upp ett fantastiskt gym hemma i din lägenhet eller villa.

Tips på redskap

Vilka redskap du bör använda beror självfallet mycket på vilka muskler du vill träna upp.

  • Hantlar – med ett par hantlar kan du träna alla olika muskler i armarna, men det är även bra för en del bröst- och ryggmuskler. Allt beror på vilka övningar du utför. Köper du hantlar där du kan byta ut vikterna får du dessutom mer värde för pengarna.
  • Roddmaskin – en något större investering, men ett mycket effektivt sätt att bygga upp axlar, armar och ben. De fungerar även på de stora muskelgrupperna i rygg, mage, lår och sätet. Det stärker även både hjärta och lungor, men det är en ganska energi-intensiv träningsform, är du nybörjare är det bäst att du är realistisk i hur mycket du kan köra den varje pass.
  • Crosstrainer – precis som med roddmaskinen kan du träna många delar av kroppen samtidigt på en crosstrainer, du får både styrke- och konditionsträning på en sådan maskin.

Vad passar dig bäst?

Se till att du hittar den träningsform som passar just för dig, om det är att träna hemma eller så tycker du om att träna i grupp då är detta med spinning eller zumba grupper på gym perfekt för dig. Tänk dock på att om det är första gångerna du ska träna så börja lugnt och öka allt eftersom, det är bättre att bygga upp och låta kroppen vila emellanåt.

Här kommer några enkla träningstips.

Börja med att träna bålen, alltså buk och bröst. Armarna får med automatiskt när du tränar bålen.

  • Marklyft sägs vara den bästa övningen för rygg, mage, axlar, ben och axlar, ja i princip hela kroppen.
  • Hantelpress för bröstmusklerna görs med fördel liggande på golvet, börja med lätta vikter och öva in en bra teknik innan du ökar vikterna på dina hantlar.
  • Facepull är till för att stärka axlar och dina skuldror, antingen så använder du gummiband stående eller så ligger du på en bänk och använder hantlar.

Träna hemma

I kombination med köpta träningsredskap så kan man utnyttja hemmet till olika träningsövningar. Stolar bord och golv kan lätt användas för diverse övningar. En enkel och effektiv övning är plankan, det är bra träning för magen men ger dig också en bra hållning. Hur gör man då plankan? Lägg dig raklång på golvet som om du skulle göra armhävningar, ställ dig på armbågarna med rak rygg och på tåspetsarna. Hela kroppen ska vara rak och inte svanka på något sätt. Börja med 30 sekunder och vila, kör 30 sekunder igen och vila. Upprepa övningen ett antal gånger. Testa nästa gång 1 minut.

Ja, det var några tips som du kan använda dig av i din träning. Hitta din träningsform och lycka till med att komma i form. Och lycka till med att hitta det du söker för ditt hemmagym!

This entry was posted in Träning. Bookmark the permalink.