Starta webbshop

e-handelStår du startgroparna att starta en webbshop? Kanske du är helt ny som egenföretagare, eller har du redan en ”vanlig” butik och vill nå ut till fler personer. E-handeln är något som blivit mycket lönsamt och du kan idag via Internet nå ut till personer över hela världen. 

E-handel

E-handeln har sedan början av 2000-talet ständigt ökat i omsättning och den omsatte hela 31,6 miljarder år 2012. Att vara e-handlare idag kan bli väldigt lönsamt, om din webbshop syns och du får mycket trafik till din sida. De största kategorierna inom e-handel är hemelektronik och kläder och de omsatte tillsammans 14,3 miljarder kronor år 2012. Ser man istället till detaljhandeln så är omsättningen där betydligt lägre. Det verkar som om de flesta människor idag väljer att handla mycket online. Det är ett snabbt och smidigt sätt att handla där du kommer till den produkt du vill köpa direkt och du kan med några enkla knapptryck gå mellan olika webbshoppar och sidor.

Starta webbshop

Om du är på väg att starta en webbshop kommer här några goda råd att ta med dig på vägen.

Idé

Det första du måste göra är att komma på en idé, vad du ska sälja och hur du ska omsätta det i praktiken. Du bör göra en marknadsplan och en budgetplan för din kommande verksamhet. Några bra punkter att ta med är:

  • Vilket pris ska dina varor ha, vilka intäkter behövs för att gå runt
  • Hur ser konkurrensen ut
  • Vilka utgifter kommer du att ha, hyra, inköp, löner osv.
  • Hur ska kunderna hitta din webbshop
  • I vilken storlek ska du bedriva din webbshop

Plattform

När du har din marknads- och budget plan klar är det dags att välja vilken e-handelslösning/plattform du ska välja. Här är det viktigt att du har klart för dig hur stor du beräknar att din webbshop ska bli, så du kan välja plattform efter det. Idag finns många bra företag som säljer färdiga paketlösningar i olika storlekar och prisklasser.

Marknadsföring

När du har din webbshop klar återstår en stor del, hur ska kunderna hitta dig på Internet. Bara för att du kanske har en bra  och unik idé samt en bra webbshop betyder inte det att du kommer att få in några pengar. Det är otroligt viktigt att synas för att folk ska hitta din webbshop. Några olika typer av marknadsföring är:

  • SEOSökmotoroptimering
  • Sponsrade länkar, Adwords
  • E-mail marketing
  • Tv- reklam
  • Radio-reklam
  • Tidnings-reklam

Det många gör då de handlar på nätet, är att de går via de större sökmotorerna, så som Google, och söker på den produkt den vill köpa. Av den anledningen kan det vara klokt att satsa på SEO (sökmotoroptimering) eller sponsrade länkar. Enkelt förklarat är SEO att din webbshop optimeras för att komma upp i sökresultaten på exempelvis Google.

Ett exempel: Söker du på sockor, kommer din sida som säljer sockor upp överst.

För att få en bra SEO rekommenderar vi att kontakta ett företag som jobbar med det för hjälp. Sponsrade länkar är annonser, som syns på exempelvis Google. Dessa betalar du en ”hyra” på för att synas.

This entry was posted in Shopping. Bookmark the permalink.